• ✔ FRI FRAGT OVER 599,- i DK
  • ✔ 30 DAGES FULD RETURRET OG FRI RETUR
  • ✔ LYNHURTIG LEVERING
Gendarmstien og den perfekte oppakning

Duggen ligger stadig i græsset, mens jeg kravler ud af soveposen. Jeg tager mine klipklapper på, og kigger på mine fødder. De ser stadig fine ud. Morgenritualet starter med kaffebrygning på Trangiaen, udsigt over Flensborg Fjord og forberedelse af fødder og grej til dagens etape. Vi er på Gendarmstien i Sønderjylland.

3 måneder tidligere – forberedelser
Covid-19 lukkede Danmark og drømmene om sommerlejr og udlandsture. Sommerplanerne skulle genovervejes, og jeg kunne huske, at vi krydsede Gendarmstien under en hike på Spejdernes lejr 2017. Dengang syntes jeg, det var et spændende område, så hvad var mere oplagt end at planlægge at gå ruten i sommeren 2020?

Jeg gik stille og roligt i gang med planerne, og kommer til at fortælle en ven om forberedelserne. Han springer på med det samme. Så nu er det Allan og mig, der skal afsted.

Vi var i god tid, så der var megen tid til at udarbejde ”den perfekte oppakning” – og senere skulle det vise sig, det ikke var den perfekte. Metoden var en liste over alt det grej, vi gerne ville medbringe, og derefter at skære listen ind til benet. For eksempel behøvede begge ikke medbringe en kniv, da vi jo kun ville få brug for én kniv. Vi blev enige om, at formålet ikke var, at man skulle have rent tøj på hver dag, men at vi skulle medbringe nok tøj til altid at kunne være tørre – også i det danske sommervejr.

Pakkeliste
  • Håndsprit – i Coronaland er det ret vigtigt
  • Kort og kompas
  • Lille førstehjælpskit
  • Foldbar opvaskebalje – den er god både til opvask og fodbad
  • Skuresvamp og opvaskemiddel
  • Aromat og peber til madlavning

Individuel:

• Sovepose
  • Liggeunderlag – oppusteligt
  • Drikkeblære
  • Spisegrej
  • En kop
  • 2 powerbanks
  • Toiletgrej (Skær det ned. Du får ikke brug for hårvoks og parfume)
  • Håndklæde
  • Vandrestøvler
  • Et sæt klipklapper
  • Solbriller

Der er et stykke vej fra Hjørring til Padborg, men med gode venners hjælp kom vi derned til afgang kl. 18.30. Vennerne tog over grænsen, mens vi startede på Bjergetapen, som første del af turen hedder.

Første etape: Padborg – Sønderhav
Vi var ivrige efter at komme afsted. Sommeraftenerne er jo lyse, men når man kommer på tur halvsent om aftenen og går gennem skoven, er der overraskende mørkt. Husk endelig en god lommelygte på turen. Mobilerne lyser ikke så godt op i skovmørke.

Bjergetapen levede op til navnet. Vi kom gennem meget kuperet og bakket terræn, forbi blomstrende enge, kornrige marker og gennem mørke, tætte skove. Ved 23-tiden ramte vi shelterpladsen i Kollund Skov. Vi slog vores bivuak op, da alt plads i shelterne var optaget.  Pladsen kan anbefales, da der er en fin vandpost på gården tæt ved. Det var tæt løvskov, så vi faldt i søvn til skovens lyde og bladenes hvisken.

Tegletapens udsigt over Flensborg Fjord

Anden etape: Sønderhav – Brosnæs (Skelde)
Morgenritualet var klargøring af grej og fødder med et krus friskbrygget kaffe i hånden. På Tegletapen går man langs stranden meget af vejen. Det er en smuk tur med udsigt over Flensborg Fjord. Man kan praktisk taget gå med en fod i vandet. Underlaget er sand og tegl, der kommer fra de gamle teglværker, der lå langs kysten, derfor anbefales gode støvler på denne etape.

Vi krydsede ind over ruten for at se Broager Kirke, gravstederne fra første verdenskrig og de prøjsiske krige. Man bliver lidt stille og eftertænksom, når man ser, hvor unge, soldaterne var, da de mistede livet. Vi stoppede i parken ved Broager for at fylde drikkeblærerne op, der kontaktede vi også Rosa, en af klanspejdernes mor, om vi måtte komme forbi, nu vi alligevel var i området. Til vores – og forhåbentligt også Rosas og Ivers – store begejstring, blev vi budt på lækker aftensmad, et godt glas vin og en overnatning på terrassen på vingården.

Jacob på vej mod Gravhøjen for de faldne i Broager.

Tredje etape: Brosnæs (Skelde) – Gammelmark (Dybbøl primitive shelterplads)
Morgenritualet er endnu behageligere, når kaffen og morgenmaden serveres. Tak. Nu ventede Krageetapen stik syd for Skelde. Her fandt vi Skrækkehøj. Det siges, der ligger en gammel sørøverborg med en uopdaget skat her. Vi fandt den ikke, så her er endnu en grund til at tage af sted.

Vi gik videre mod Skeldekobbel, hvor vi holdt kaffepause ved en mindre shelterplads. Her mødte vi fire andre på vandring, der fik en kop kaffe og en kiks. Efter en god snak sagde vi farvel, men hvor godtfolk er kommer godtfolk til, så vi mødte dem igen ved Broager Strandcamping, hvor de gengældte værtskabet.

Da vi senere ramte Gammelmark, havde vi stadig kilometer tilbage i benene, så vi fortsatte forbi Vemmingbund, hvor tæerne blev dyppet i vandet. Det var forfriskende, både for fødder og humør, da vi kunne se mange familier med børn, der hyggede sig i og ved vandet. Efter at have fået tørre strømper på vandrede vi til Dybbøl Strandshelter.
En tur ned ad Memory Lane, da det var her vi første gang så Gendarmstien i forbindelse med Spejdernes Lejr 2017. Nu så det helt anderledes ud, da stien var fyldt med vandrere. Det var tydeligt, ferierne 2020 blev holdt i Danmark.

Aftensmaden blev lavet på Trangia. Den skal medbringes. Vi oplevede tre unge mænd, der havde satset på bålmad hele turen. Dette var ikke muligt på denne plads, så deres ellers kolde karrygryde blev tilberedt på vores Trangia. Det udløste lidt hyggeligt småsnak og fællesskab på pladsen, så hjælpsomhed var også her vejen til gode oplevelser.

Memory Lane - Sønderborg

Fjerde etape: Gammelmark – Høruphav
Duggen lå stadig i græsset, da jeg kravlede ud af soveposen for at gennemføre morgenritualet. Fødderne var stadig fine, kaffen god, så det måtte blive en god dag.

I dag var belønningsdag, hvor vi skulle hygge os. Så vi så monumenter fra 1864 og fik besøgt skanserne, hvorefter turen gik til Sønderborg. Desværre var der mange, der havde fået samme ide, så da køen til Sønderborg Slot strakte sig til flere timers ventetid, besluttede vi os for en strøgtur i stedet – og med indlagt frokostbesøg på restaurant. Lækkert.
På turen videre mod Høruphav kom vi igen forbi det majestætiske slot. Her faldt vi i snak med yderligere to vandrere, Helena og Nanna, der hvilede sig under Kvindernes træ i slotsparken.

Turen gik videre ad Strandetapen til Lambjerg Indtægt; et lille skovområde med en shelterplads. Der var to sheltere, hvor det ene blev benyttet af far og søn, mens vi delte det andet med en enlig vandrer. Om aftenen lavede faderen kanelsnurrer til os alle på omniaovnen på hans Trangia. Derefter var der røverhistorier og bålhygge, hvor Helena og Nanna sluttede sig til selskabet. Trods forskelligheder kan man ikke undgå at føle fællesskab sådan en aften.

På Gendarmstien satte vi små klemmer på alle etaper. Måske finder du en hilsen fra Allan og Jacob 2020?

Femte etape: Høruphav – Skovby
I kender allerede morgenritualet – og fødderne var naturligvis stadig i god form.

Meget af ruten går ad markveje langs store marker, hvilket er et smukt syn i juli måned. Det mest betagende var dog Bøgeskoven med store birketræer og view over Hørup hav – over en lodret skrænt, så  der var ikke mulighed for at dyppe tæerne, men man kunne have en konkurrence i smut, hvis man havde velegnede sten med.

En af de ting, jeg har lært på og om ture er, det er godt at have øjnene åbne, så man får de mere kuriøse oplevelser med. Vi spiste således frokost på en gammel dansk torpedostation. Derfor skal du investere i et detaljeret kort, så du finder de skæve og lokale oplevelser – og bliver både minder og erfaringer rigere.

De sidste fem kilometer af ruten husker vi ikke rigtigt, da vi havde booket os ind på Skovby Kro – og i tankerne lå vi allerede i sengene med benene oppe.
Da vi ser den sidste gendarm på ruten, som markerer rutens afslutning, var der 500 meters benbrækkende tempo til kroen. Velankomne bestilte vi en øl i restauranten og et bord til om aftenen. Desværre var alt booket, men de kunne tilbyde os et bord under en Tuborgparasol, hvis vi selv ville hente maden og dække bordet. Det ville vi jo så godt. Inden maden mødte vi igen Helena og Nanna, skålede og sendte dem videre på turen med på gensyn på en vandresti i Danmark engang i fremtiden.
Burgeren smagte fantastisk, pommes fritesene det samme – om det var fordi maden var veltilberedt eller velfortjent, ved jeg ikke. Dog gik der lidt skår i glæden, da himlen åbnede sig, mens vi sad og spiste. Tuborgparasollen forvandlede sig til en Tuborgparaply – og ikke en særlig velegnet en af slagsen.

Når man er gennemblødt, gennemtræt og gennembanket, er en seng en fantastisk opfindelse.
Morgen efter pakkede vi rygsækkene med grej og gode oplevelser. På gensyn på stierne.

Tips og tricks
- Tag en dyb tallerken med i stedet for en et helt spisesæt. Du kan spise alle retter af en dyb tallerken.

- Brug en drikkeblære i stedet for drikkedunk, du kan tage små sip, har hænderne fri og væskebalancen i orden.

- Tænk smart, når du pakker. Overvej, og genovervej, hvilke ting, du har med. Det bliver hurtigt tungt.

- Sørg for godt fodtøj. Når du holder pause, skal du tage støvler og strømper af, friske strømper på. De brugte kan hænge til tørre på rygsækken.

- Find en rygsæk der sidder godt, og lav konstant justeringer i stropper så den altid sidder komfortabelt.

- Kom af sted. Du kan godt. Oplevelserne er fantastiske. Vi ses på ruten.

Billedet viser vores paraply på sidste aften. Bemærk det er inden styrtregnen. Jacob til venstre og Allan til højre.